Veckans Triathlet: Åsa Lundström | Runner's World + Triathlon
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Veckans Triathlet: Åsa Lundström

Profiler: Åsa är en 27-årig dalkulla som bor i Odense och läser till läkare. Hon halkade in på triathlon av en slump, och insåg snabbt att hon levt mer än två decennier utan att förstå att triathlon var den optimala sporten för henne. Ser sig själv numera som en triathlet med läkarstudieintresse, snarare än omvänt.


Namn: Åsa Lundström
Ålder: 27
Längd: 175 cm
Vikt: 63-66 kg
Klubb: Odense Triathlon Klub, OTK
Blogg / hemsida: asa-lundstrom.com, Athletsida på Facebook

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
Som liten var jag aktiv inom de sporter som fanns tillgängliga på landsbygden, där jag är uppvuxen. Alltså, fotboll på somrarna, längdskidor/utförsåkning på vintrarna och hästsport. Sedan gymnasiet har jag varit aktiv med olika former för gruppträning, pump, spinning osv, och undervisat i det, samt motionslöpning.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
När jag flyttade till Odense, Danmark, 2008 för att läsa träffade jag en svensk kille som tjatade med mig till simhallen, trots att jag gett upp mina chanser att lära mig crawla. Det visade sig att han var gammal triathlet, och att han var lika envis som jag, och plötsligt kunde jag crawla. Killen blev pojkvän, och vi började i triathlonklubben tillsammans, och jag var hooked!

Vilken distans satsar du på?
Långt, ½IM och IM distans.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
Antalet pass och längden på dem växlar med säsong.
15-30 timmar fördelat på:
4-5 ggr simning
2-5 ggr cykling
4-5 ggr löp
2-4 ggr styrka/stabilitet

Hur lägger du upp träningen över året?

  • Basträningsperiod: Låg intensitet och fokus på styrka, teknik och skadeförebyggande träning. Uppbyggnadsperiod: Stor träningsmängd och låg/medel intensitet.
  • Specialträning/fart
  • Tävlingsperiod
  • Viloperiod

Vilka är dina svagheter?
Att jag saknar många år av tävlingserfarenhet, att jag är förhållandevis grön i simning och öppet-vatten-simning.

Vilka är dina styrkor?
Lyhörd inför hur min kropp reagerar på träningsbelastning. Grundstark och målinriktad.

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
Under basträningsperiod är fokuset simning, löpning och styrka. Under uppbyggnadsperioden och fram mot tävlingsperioden läggs mer och mer fokus på cykling så förhållandet blir någorlunda lika mellan de tre diciplinerna.

Vad är ditt stora mål nästa år?
Inte officiellt än. (Blir offentliggjort på hemsidan)

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  • Gå med i en klubb ! Guldläge för att få gemenskap, bra tips och motivation
  • Planera/Prioritera. För att få tid till något, måste du ta tid från något annat. Undvik att träningen blir ett stressmoment.
  • Mycket träning är inte detsamma som bra träning.


Var tycker du det är bäst att träna:
Det spelar ingen roll vart träningen sker, så länge det är lagom varmt, lagom soligt, lagom blåsigt, och lagom trevliga träningskompisar!

Hur många punkor innan du bryter?
Har reservgrejer med för att klara två punkor med tub. Clincher kör jag bara med på korta distanser (träningstävlingar osv), och punkterar jag där, så bryter jag direkt.

Värsta och bästa sim:
Värsta: Första ”crawlpasset” när Filip skulle lära mig crawla.
Bästa: Ett ”vanligt” träningspass som blev mycket speciellt. Filip och våra bästa vänner simmade i Orsa-sjön, vattnet var spegelblankt och klart, det var vindstilla och kvällssol.

Har du hajskräck i insjöarna i Sverige?
Nej, men jag är livrädd för stora stenar som uppenbarar sig från ingenstans bäst som man simmar öppet vatten och tror att det är jättedjupt.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
Beror på när säsongspremiären är, men omkring 20-25 h (effektiv träning).

Våtdräkt (om du har någon):
ORCA 3.8, gör att till och med en newbee som jag tycker att det är roligt att simma!

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
Giant Trinity (räknar med att byta till säsongen 2012)

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
Ska man löpa ett marathon är den individuella passformen väldigt viktig. För mig kan det vara avgörande. Därför löper jag i Asics Gel Noosa

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
Dansk mästare IM-distans 2011 (Challenge Copenhagen)
Dansk mästare OL-distans för lag 2011/2010
Danske mästare Duathlon AG 2010

Målsättning:
…alla vill väl till Hawaii?







(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextionio med siffror i fältet här

Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser