Emma Graaf | Runner's World + Triathlon
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Emma Graaf

Mallorca

Dags för vårläger igen och som vanligt har jag valt att åka till Alcudia på Mallorca.

Eftersom jag numer bor en bit bort från Arlanda fick min sambo snällt skjutsa mig kl 02:20 i söndags natt på sin lediga dag. Det gick faktiskt inga tåg vid den tiden och med cykelväska är man inte jättesmidig om man ska resa samt övernatta hos bekanta. När jag och Simon började närma oss Arlanda kom jag med fasa på; Jag hade glömt passet! Hade inte haft en tanke på att ta med det ens! Kände att jag fick andan i halsen litegrann, men visste ju att jag lyckats resa utan pass 2014 när jag fick handbagaget stulet på T-centralen. Skulle det gå nu med? Körkort är ju egentligen inte ett giltigt internationellt id. Riktigt korkat att det inte är det. Men jag kom med! 
Reste med SAS och hade bara cykelväska samt handbagage, då behöver man inte betala extra för specialbagage, vilket är superbra. Otroligt skönt att slippa krånglet med extra avgifter och strul vid incheckningen.  Dessutom behöver jag inte så där värst mycket kläder egentligen när jag ska på läger. Sim-, löp- och cykel grejer, en klänning, lite trosor, tandborste och that's it. Det är ju bara onödigt att ta med sig en väska med kläder man aldrig kommer att använda. 
Det är otroligt skönt att vara på läger igen. Jag har stängt  ner jobbmailen och vägrar svara i telefon. Nu efter nästan en vecka har jag lyckats varva ner och komnit in i lunken: vakna, simma, äta frukost, cykla, äta, springa, äta, sova osv...
Älskar den här ön! Cyklingen är verkligen fantastiskt och det är bländande vackert. Jag är såklart inte ensam här, de flesta svenska cyklister och triathleter åker hit någon gång under året, känns det som och jag har redan träffat väldigt många gamla och nya vänner! När jag räknar efter så är det 4:e gången jag är här och tränar den här perioden så stället måste ju vara bra ;).
Det är lätt att träna här och väldigt lätt att träna mycket. Det är jag glad för eftersom detta läger ju får bli lite kick-off för att komma igång med basträningen i år. Mycket cykel blir det förstås.  
Tyvärr är vädret lite ostabilt med regn och det är lite kyligare än det brukar vara den här tiden.  Men det kan vända snabbt och jag har ju hela 9 dagar kvar än så länge!  

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-30 10:06


Nu drar jag!

Det har varit en lång, lång vinter för min del. Träningen har lyst med sin frånvaro och träningstimmarna har släpat efter pga det brutna benet. MEN nu är jag riktigt igång och löpningen går verkligen framåt. Min sjukgymnast berömde mig t.o.m. sist, då min muskulatur i vänterbenet nästan gått om högerbenet. Liten bit kvar vad gäller fart och uthållighet än, men jag hoppas det kommer snabbt. Jobbar vidare med mycket styrka och slit på gymmet.

I natt drar jag till Mallorca för läger med Mikaela Persson och det ska jag verkligen njuta av. För en gång skull får linjecykeln åka med och jag hoppas bergspassen kommer bli lite lättare (och roligare) i och med det. Jag kommer ju faktiskt att köra mitt första rejs för säsongen på min linjecykel. Det blir sprint SM i Uppsala och det ser jag väldigt mycket fram emot! Det var väldigt längesedan jag körde någon tävling på kortare distans i Svenska Cupen.

Jag har stora förväntningar på lägret. Framförallt vad gäller vädret. Här hemma i Falun SNÖADE det nämligen på mitt sista pass i kylan idag. Det gjorde inte så mycket för jag har riktigt varma och sköna kläder från Verge som jag inte upplevt att jag frysit i en enda gång! Tempohojen fick känna asfalt idag för första gången och det var lite vingligt och ovant men OJ vad kul att cykla i tempoställning igen. Ser fram emot att komma hem och cykla vidare.

Nej nu måste jag dra, ett sista löppass i kylan väntar (PB på hela 40 min ska avverkas!).

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-23 15:19


Bikefit på Cykelcity

Nu är det äntligen proffsfredag igen!

I förra veckan var jag hos Cykelcity Stockholm och fick en bikefit. Ni vet väl att Cykelcity ar en ny hemsida? Spana in www.cykelcitystockholm.se. Den här gången var det dags för bikefit på min linjecykel från Argon 18. Det är en Argon 18 Nitrogen med elektroniska växlar (såklart) och jag måste säga att jag sitter som ett smäck på den nu!

Fredrich hjälpte mig med inställningarna och det är inte så bara att få till en god sittposition! Nu sitter jag bra och det är otroligt kul att kunna cykla lite linje igen och slippa tempocykeln lite då och då. Kanske kan det bli en och annan cykeltävling framöver nu.

Tidigare har jag gjort en bikefit på min tempocykel och det är lite meckigare än en linje. Viktigt att tänka på vid en bikefit av din tempocykel är:

1. Välj sadel noggrant och se till att du sitter RÄTT på den. Du ska sitta på dina sittben och inte på mjukdelarna. Utgå därifrån. Den ska vara rätt bredd för just ditt arsel. Använder du en temposadel typ Fizik Tritone eller Adamo ISM ska du sitta lite längre ut än på en vanlig sadel. Smaken är som röven- klöven (som de säger i Västergötland).

2. Kolla upp hur rörlig du är för att hitta optimal position. Hur van är du att cykla? Generellt kan en van tempocyklist sitta aggresivare trots att den för den skull inte är särskilt rörlig. Jag har på mina år som aktiv lyckats hitta mer och mer kraft i en sittställning med mer drop. Har inte världens aggresivaste position men jag säger bara att det blir bättre ju mer du cyklar. Du ska orka ligga i barsen. Annars finns det ingen mening med att ha en tempocykel!

3. Bikefitta med de kläder du ska cykla i. Träningscykelbyxor bygger 1-3 mm mer på höjden än en tävlingsdräkt. Värt att kolla upp om du ska justera för detta vid tävling.

4. Det är inte så age-group med "age-group-pinnar". Raka pinnar kan ge oskön sittposition eftersom du måste hålla handlederna i en onaturlig position och det är lättare hänt att man halkar framåt när du inte har stöd av vinklade bars.

5. Paddsen justerar du efter hur rörlig du är och din förmåga. Börja lite bredare så kan du justera efter hand om du känner att du kan behörska det. Men som sagt, bättre kunna ligga i barsen än att inte orka med och sitta upp halva tävlingen.

6. Skorna. Justera klossarna efter hur din anatomi ser ut. Inte tvärt om. Finns inget belägg för att tvinga dina knän, fötter och leder i positioner som är "korrekta" men som du inte har styrka nog för att jobba i. Skorna ska vara sköna. Ilägg är inte heller så dumt. Fråga Fredrich, han har kollen.

7. Träna och gör dig van på den cykel du ska tävla på. Inget att rekommendera att köpa en tempocykel i sista minuten innan tävling och sedan bli slutt-kaputt efter halva cyklingen pga ovana. Been there, done that!

8. Blicken! Man ska orka kolla upp på vägen hela tiden och positionen får inte bli för extrem så att du inte kan kolla fram utan att få nackspärr. Träna också på att titta framåt om du tex kör mycket på trainer. Testa hur det känns med tempohjälm också!

9. Gör en bikefit hos någon som kan! Det är en jädra massa att tänka på med vinklar och grejer!

10. Säkert glömt något ovan. Fyll på om ni vill!

Cykelstallet är snart komplett! Men ni vet väl vad de säger om antalet cyklar? Det ska alltid vara n+1. Just nu börjar jag bli sugen på en cykelcross också!

Testade linjecykeln i förra helgen och det blev långcykel tre dagar på rad bara för att det var så kul! Känns roligt att utforska nya vägar och rutter här i Falun och det är extra kul när vi kan cykla tillsammans, triathleter och cyklister.

Bjuppar på lite bilder på mina nya fina cyklar och hinner inte skriva så mycket mer. Det är ju fredag och jag måste ut och cykla i aprilsolen.

Om en vecka drar jag till Mallis med Mikaela. Är det någon som vill hänga med? Det finns en plats kvar i lägenheten där vi ska bo!

Bikefit på min Argon 18 E119!

Bikefit på min Argon 18 Nitrogen, I am one lucky girl!

Cykling i det fria är det bästa!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-04-15 15:29


Proffsfredag!

Äntligen fredag och det därmed ledig dag från jobbet på Sweco för mig och istället fullt fokus på det jag älskar allra mes: triathlontävling! Mina fredagar börjar numer ned en liten sovmorgon för att sedan sticka iväg till Lugnet i Falun och simma med DSA kl 8-10. Riktigt lyx att ha en grupp andra ambitiösa triathleter omkring sig och dessutom tränare i form av Joakim Berggren på kanten. Dagen kan helt enkelt inte börja bättre!  

Idag simmade vi distans på förmiddagspasset med den härliga huvudserien 6*600 m arm (domle+paddlar). Trodde inte jag skulle mäkta med eftersom jag snittat ca 1 pass/vecka simning sedan i december. Jag inledde med lite infuensa i december och när den var över bröt jag benet. Därefter har det varit svårt att få till simningen på allmänhetens bad i Ludvika så jag har helt enkelt skitit i det. Men det verkar inte ha satt så många spår mer än en kass form. Framåt tog jag mig och huvudserien var riktigt skön. 

Efter lunch drog jag och Simon ut på ett MTB-pass i vårvädret...trodde vi. Snö och svinkallt vad det vi fick uppleva så cykelpasset blev inte fullt så långt som vi tänkt (och jag som tog på sommardäcken). Vi kan dock summera att Falun verkar helt fantastiskt bra att cykla i! Både i skogen och på vägarna. Riktigt kul!

Till sist fick det bli ett gym+löppass uppe på Lugnet. Hela 6*2 min i 4:50-fart och det kändes så himla lätt! Jag är så glad och tacksam att det går framåt. Snart kan jag kuta på alla vägar jag spanat in igen!

 Jag måste säga att det blir hemskt kul att träna på mina proffsfredagar nu när jag jobbar mån-tors. Det här kan nog bli riktigt bra!

Hoppas verkligen att jag hinner bi startklar till de tävlingar jag tänkt mig i sommar. Än är inte tävlingsschemat helt spikat men jag kommer åtminstone att vara med på Vansbro triathlon på medeldistans som även är SM i år. Superkul med SM på "hemmaplan". Nu är det bara att kämpa för att nå det målet. Vill du joina svenska eliten på en halvironman eller bara vill testa och "mysa" runt en halvironman==>Anmäl dig nu! Det finns platser kvar!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-03-18 21:31


Duktig flicka

Det var längesedan jag bloggade ser jag nu. Hänt en hel del i livet. Nu har vi flyttat till Falun och jag har börjat träna så smått med DSA. Kondisen kan man inte annat än klaga på, den är inte på topp just nu.

Träffade duktiga sjukgymnasten Ingrid Djurback på 30 K för en vecka sedan. Det är Jonas Djurbacks fru, så jag har fullt förtroende för att hon vet vad hon snackar om. Hon kan triathlon och sportar en hel del själv. Jag har fått börja springa så smått nu och det känns toppen. Första passet utomhus körde jag igår. Jag bra flög fram...i ca 2*1 minut, sedan var det tungt. Nästa vecka blir det en utmaning med lite "längre" intervaller och jag ser fram emot att lägga på allt eftersom. Upp till 15 minuter sammanhängande ska jag ha innan jag får börja jobba med fart. Det kommer ta ett tag men jag är iallafall på rätt väg. Så här ser rehabprogrammet ut:

Vecka 1: ca 3 ggr i veckan, 2*1 min+rehab fokus stärka rumpa, vader och spänst/reaktion och rörlighet

Vecka 2: ca 3 ggr i veckan,  5*1 min+rehab fokus stärka rumpa, vader och spänst/reaktion och rörlighet

Vecka 3: ca 3 ggr i veckan, 5*2 min+rehab fokus stärka rumpa, vader och spänst/reaktion och rörlighet

Hela tiden får smärtan och svullnaden i foten styra hur mkt tid, reps och vikt jag kan lägga på i träningen. Det gäller att skynda långsamt så att jag inte drar på mig en kronisk svullnad i foten. Men jag måste också pressa mig lite till gränsen varje gång för att komma vidare. Känns bra hitttils.

Det kanske har gått lite väl snabbt fram den senaste tiden. Träningen har fått lida av att jag försöker vara duktig och hinna med allt jag tagit på mig på jobbet, samtidigt som jag försöker sköta min och Simons crawlkurs, planera läger åt mig och andra, planera och instruera diverse spinningklasser, lägga scheman till mina duktiga adepter, hålla kontakten med dem samt fösöka hinna vara i stallet och träffa "min" lilla ponny så mkt som möjligt. Risken är nämligen stor att den f.d. travhästen måste lämna jordelivet fram emot våren, och jag vill passa på att träffa honom så mycket som möjligt innan han får gå i pension för gott. Det är smärtsamt. Väldigt smärtsamt. Därutöver flytt och nya rutiner med träning. Det är lite tungt.

Jag blir väldigt förbannad över att jag inte får till så mkt träning som jag vill just nu. Blir väldigt besviken på att jag försovit mig 3 av 4 pass den här veckan dessutom. Dålig start. Jag vet ju att det är helt underbart att träna på morgonen när man väl kommer iväg. Det får bli bättring till nästa vecka helt enkelt! men det blir nog bättre med tiden och jag är ju faktisk skadad och i kass form så jag får ta lite tip på mig at jobba in mig i det nya schemat. Gillar läget, helt enkelt.

Igår på crawlkursen var jag så pass duktig att jag lyckades tappa Simons iPhone 6 i vattnet på det djupa och det klarade inte Lifeproofskalet så bra. Inte alls faktiskt. Så nu när jag åker hem till Norhyttan över helgen kan vi inte kommunicera, inte på något sätt. Vårt internet i Falun har nämligen inte heller börjat fungera. Någon som har något tips på hur man återupplivar en telefon som badat modell nyare, dvs går inte att ta isär och få ur batteriet?

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2016-03-10 17:30



< Nyare inläggÄldre inlägg >

[Mer om]Emma Graaf


Välkommen till min blogg och kul att du hittat hit! Här kan du läsa om mig, Sveriges gladaste triathlet. SM-guld långdistans 2013, SM-silver 2012 och 2014. Bor och tränar i skogen utanför Ludvika i Dalarna. Har sysslat med konstsim på elitnivå fram till 2002. Började med triathlon 2009. Läs mer om mig på www.emmagraaf.com





Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser
Annonser
Annonser