Erika Rosenbaum | Runner's World + Triathlon
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Erika Rosenbaum

Upp och ner, ner och upp igen..

Den där satans balansen är så sjukt svårt att hitta. Problemet är inte att jag INTE vet hur man gör. Det är att göra rätt som alltid blir fel. Tror det är så för många, man vet hur man bör bete sig men har svårt att hålla sig på mattan när det är många bollar som ska bollas och svårt att avstå från någon av dem. Personligen har jag en pott energi som ska räcka till allt: familjen, huset, jobb och träning. Social kan jag vara genom träningen men så vill jag ju förverkliga massa idéer också, och så vill jag träna hårdare och mer, och så vill jag jobba mer samtidigt som jag vill vara en närvarande och trygg mamma. Svårt att äta kakan och ha den kvar. Försöker man klara allt på en gång blir man trött... Det jag har lärt mig är att verkligen trappa ner och ta det lugnt när jag blir trött men så snart jag blir pigg igen så trycker jag plattan i mattan igen och så går det runt ett varv till. Men men, vet inte om jag någonsin kommer lära mig. Det jag vet är att livet är för kort för att göra saker som man inte vill eller enbart för andras skull om man blir utnyttjad. Hjälper gärna vänner om jag kan för att de behöver ett handtag. Men att göra saker åt andra för att de tycker det är helt perfekt att slippa göra det själva står jag över. Sålla sålla sålla och välja rätt!!

Nu är det två veckor kvar till Vansbro och jag måste få i mig några cykelmil. Tappade fokus under några veckor men nu är jag på g igen. Lustigt hur ambitionsnivå och cykel-lusten kan kännas som det bästa i världen ena dagen och sen tappas allt längt några dagar senare... Men jag vet ju hur jag kommer ångra mig i Kalmar om jag inte har cyklat ordentligt. Har gjort det ett gäng gånger tidigare och det är så vidrigt sista 6 milen som dessutom har dålig asfalt och ALDRIG tar slut.

Vet inte hur jag tänker mig att det ska bli i Vansbro men tror det mest blir en måttstock för att se hur jag ligger till. Hoppas på en stabil form.. Simningen försöker jag få till så ofta som möjligt nu när vädret tillåter ute-sim. Kanske inte alltid så långa pass men en halvtimme är bättre än inget alls. I morse kom min träningskompis Sarah förbi och vi växlade simning, löpning och tjatter unde 90 min. väldigt bra exempel på socialträning! Eller så kan man hoppas på att SoffiLantto har våtdräkten med sig till jobbet och vill simma istället för att proppa i sig pastasallad framför datorn :)

Ikväll är det dags för 3:e Swimrun i Hellas 2016. Perfekt väder för loppet men kanske lite kyligare för oss som står vid sidan. Laddar med massa kaffe för att hålla värmen och energi på topp. Priser lottas ut på startnummer och består i dag av skor från Saucony, vin från Brasserie Godot och tunga bakverk från fru Rosenbaum. Alla deltagare får dryck från Celsius och såklart nybakat och kaffe. Älskar stämningen de här swimrun-kvällarna i Hellas! så mycket glatt och peppigt folk med positiv aura som smittar av sig. 

Hörs snart!

Tjing!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-06-16 13:19


Annons

Få bra input!

Nyhetsbrev!

Är du ny i träningstagen eller kanske du inte brytt dig så mycket om hur du tränar, vilket upplägg du bör ha, hur du laddar bäst eller vad nutritionen bör bestå av och vill läsa mer om hur du optimerar dina resultat? I så fall tycker jag att du ska sajna upp på ett nyhetsbrev som i stt upplägg följer träningsårets kalender med aktuella händelser och vad du bör uppmärksamma just nu.

Sign upp här! 

Nu måste jag ladda upp till tolvanloppet imorgon. Ses vi Där? 

Som sig bör dagen före ett lopp har jag kli i halsen, är svintrött och tung i kroppen :)

Kram E!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-27 13:49


Swimrun für alles! Nu finns Swimrun Guide!

Tillåt mig presentera Swimrun Education's första Swimrun Guide!

Swimrun växer till en folksport i vida mått och många vill veta hur man drar igång ifall man vill börja med Swimrun. Jag har satt ihop en första guide om man börjar från scratch. Snart kommer två till nivåer för utveckling och avancerad nivå med bästa tipsen från proffsen och ultimata förberedelser inför Ötillö.

Swimrun passar alla! Passa på att köpa guiden och få 10% på swimrunshop.com. Där finns sjukt mycket bra prylar för swimrunners och alla olika märken på våtdräkter.

Köp Swimrun Guide här! Pris: 89 kr tom 31 maj!

Lycka till alla som kör Utö Swimrun i helgen och så ses vi i Hellas om precis en vecka då vi drar igång bästa torsdagskvällarna med Swimrun!! 

/Erika 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-26 17:48


Sadelskav

Jag tror bestämt att det kan tänkas vara så att jag efter 5 år äntligen har fattat hur man ska sitta bekvämt på sadeln... Törs jag tillägga att jag kanske inte riktigt fattat vad alla bikefitters menade med sittbenet...? Om man liksom inte fattat förklarar det ju en hel del. Som. Det. Har. Varit. Irriterat... Men nu när jag har hittat mitt sittben tror jag att jag hitta fram till bekvämlighet :) Revolutionerande!! Jag har inte cyklat så mycket på känsla utan mest varit lite harig på cykeln och bara försökt överleva. Att det ska kännas bra och avslappnat har jag nästan inte trott varit kompatibelt med cykling. Men nu har jag ju bestämt mig för att itne vara rädd längre utan jag ska ha kontroll och vara stabil. Funkar finfint!

Sticker ut på cykeln var och varannan dag och till skillnad från tidigare kan jag verkligen sätta värde på på passen utan att vara skraj. Vinden är ju inget problem egentligen, som jag tidigare trott... Och farten funkar ju bättre om man inte är rädd. Jag kanske också övat upp att farten när jag bränner runt på min vespa och blivit lite mer tålig. 

Ett av största plusen är de dubbla växlingsreglagen på styret. Tidigare var det bökigt att växla på tempon när det bara fanns växlar på tempopinnarna men att ha växlar både på pinnarna och vid bromsarna är sjukt smidigt för att inte tappa flyt. 

Senaste veckan har jag kör ett lopp på 10 km och ett lopp på 5 km. Ganksa hopplösa tider men jag kämpar på. 44.50 och 21.44. Visserligen svårt att bli snabb på kort samtidigt som man tränar till långt men kul att göra både ock. Bättre träningspass är ju svårt att få. Man får inte glömma att vila ordentligt bara. Ett lopp är verkligen mer slitsamt än ett träningspass så det går inte att bara byta ut ett pass mot ett lopp om man kör all in. Och det gör man ju.

På lördag är det dags för årliga Tolvanloppet som är fruktansvärt jobbigt med 12 km kuperat ute bland kullarna i Bromma. Men det är obligatoriskt att vara med om man är bromma-bo. Måste ju ställa upp för klubben Bromma IF som får in pengar till våra talangfulla ungdomar. Utan att de får push och bra träning blir det inga talanger på banorna i framtiden.

Nästa triathlon blir Saltsjöbanden sprint och så Vansbro Triathlon som blir lite genrep till Kalmar. Ser mycket fram emot det men hur jag ska få till massa bra cykelmil på en ö ute i Kristinehamns skärgård under juli blir en svår nöt att knäcka. Får väl släpa med mig trainern ut och slösa upp solcellerna på altancykling :)

Tjing tjong!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-25 22:00


Fartmonster

Playitas gav en riktigt boost och push i benen!

Cykelmilen där var grymma och jag hade kontroll över vindpustarna som annars brukar skaka om mig. Nu är det slut på att låta sig vinglas av vinden, tänkte jag, och blev stabil!

När jag kom hem väntade min nya cykel. Så. Himla. Perfekt! Känns som jag hittat hem i den. Sitter bra utan att få ont i ryggen och att ha dubbla växlar är en dröm. Första turen kändes asläskig, som att lära sig cykla på nytt, men efter bara några kilometer kände jag att det var så rätt. Styret sitter väldigt långt ner så jag är typ lika aero om jag håller i bromsarna, om jag behöver känna mig mer stabil. Såklart blir det smalare att ligga i bågen.

Hur som helst är det väldigt roligt att cykla nu och när jag gjorde senaste testet hos Coach Calle så skrällde det till. Trodde först att jag skulle prestera lite sämre. Det kändes segt på uppvärmningen och så hade jag precis gjort tröskeltest på löpbandet. Men tji fick jag! Drog igång blundandes och Calle knackade mig på axeln efter en minut och sa att jag gick ut för hårt. Han hade sagt att jag skulle ligga mellan 210-220 watt och vara nöjd där. Hade 226 watt i snitt under 20 min förra testet så nöjd därunder skulle jag ju inte bli men tänkte att jag kan pressa upp snittet i slutet om jag har kraft kvar... Öppnade ögongen och såg att jag låg på 235 watt så det var ju lite over the limit.... fast ändå... ska jag inte chansa på att det går?! Så jag fortsatte blunda och tryckte på känsla. Och visst gick det. Fick till och med upp snittet till 236 watt sista minuten och kände mig därmed som en segrare med guldstjärna som spurtade. Coachen var imponerad och räknade på hur jag skulle kunna prestera på tävling. Han tror lätt under 5.55 och snitt 180 watt i Kalmar. Men vi får se, 18 mil är långt...

Nu blir det lite mer fokus löpning ett tag samtidigt som vi ska behålla cykelformen. Fått till två riktigt bra löppass den här veckan men känner att jag blir trött av hård träning. I tisdags blev det världens bästa TT-kväll i vårsolen bland blommande hägg på Djurgården. Passet var 2*2 km + 4*500 och det gick bra med finfin känsla. Självklart lite smått illamående men så ska det ju vara ;) I torsdags kväll var det väldigt nära att det inte blev något pass för mig och Maja, vi var sega och soffan lockade mer än slingan. Men vi gjorde det och gjorde det dessutom väldigt bra med 10 min uv-jogg + 6*800 m kuoerad terräng med 90 s gåvila + styrka + nerjogg hem. Så himla starkt att inte låta latmasken vinna. Men blev trött som sagt... Åldern tar ut sin rätt känns det som och det gäller att hålla hårt på många timmars sömn och bra återhämtning. Men vad gör man inte för att hålla i!? :)

Sofie och jag med våra fartmonster!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-05-14 15:18



< Nyare inläggÄldre inlägg >

[Mer om]Erika Rosenbaum


Triathlon och Swimrun är mina verktyg för att motivationen ska vara på topp och för att jag ska ha energi nog att tugga på i livet. En IM om året håller min träning på perfekt nivå. Gav sporten Swimrun sitt namn och arrangerar Swimrun i Hellas! Nyhetsbrev med input för att optimera din träning:





Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser
Annonser
Annonser