Erika Rosenbaum | Runner's World + Triathlon
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Erika Rosenbaum

Stå-tema

Den här veckan har jag stått upp vid datorn alla timmar och undrar om jag inte har lite mindre ont i ryggen.

Känner man sig lite under isen eller inte helt på banan får man liksom hitta andra små utmaningar att foka på och se till allt som faktiskt är bra i tillvaron och sånt man ser fram emot:

Det är vår. Man kan cykla ute. Vi ska snart byta till nya kontorslokaler som är så fina och rymlinga (nu leker vi kineser i storstad). Snart dags för öppet vatten simning. Lite påskledighet med utflykt i skärgården nästa vecka. Veckan efter det väntar Playitas...

Där är det lite splittrade känslor som trängs... Det är så himla mycket "not My kind of bana" med nerförsbackar i kastvindar och massa sånt. Men tävling är bästa träning! Och jag älskar lopp! Älskar! Men gärna på vindstilla och flacka banor :)

Jag tror jag gör det för den fantastiska känslan efter målgång när jag tröttat ut mig till tillfredsställelse och vet att jag bara ska äta, ligga i solen och hänga runt utan måsten i två dagar.( Längre än så kan jag inte hålla rastlösheten på halster;)

Hittade en rapport häromdagen som heter "Sitta är det nya röka".

Hur ska vi få igång folk att röra på sig mer? Utöver träningen måste vi motionera minst en timme varje dag. Det är inte något som alla gör, tyvärr. Kan man inte skapa ett poängsystem där man samlar vardagsmotions-minutrar? "Minutsamling" där man kan lägga ihop alla småtider när man tar trapporna istället för hissen, går en extra busstation, cyklar till jobbet, krattar, städar eller rör på sig på annat sätt. Kan det bli nåt tror vi?

Jag började den här veckan med att stå vid datorn. Även ifall jag tränar mycket så befinner jag mig framför en skärm 8 h/dag och det är på tok för mycket tid att sitta. Man bör i alla fall göra avbrott i sittandet várje timme.

Trevlig helg Gott folk! 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-04-11 23:38


Annons

Nu kör vi!

Nytt schema! Nytt och fräsch! På't igen.

Blir man avkastad från hästryggen är det bara att plåstra om lite och upp igen. Fick halta hem efter avkast från schemat i slutet på förra veckan men nu är det nya friska tag. Bort med det gamla och in med det nya. Ville egentligen "komma ikapp" och köra gårdagens cykelpasset idag men då är risken att jag sabbar resten av veckan hög. Imorgon börjar ny vecka som jag ska försöka gränsla med glans och under kommande två veckor, som är lite hårdare, ska jag hålla mig i sadeln. Vill inte bli avbruten av någon yrsel eller annat trams. Efter de här två veckorna är det lite lugnare några dagar och sen kommer en liten träningstävling. Då bär det av till Playitas igen för Challenge Fuerteventura 70.3. Alltså en halv Ironman Men under väldigt tuffa förhållanden så det blir ju inget pers direkt... för min del känns det grymt att få några dagar varm-cykling igen så tävlingen får bli vad den blir men jag vill kunna cykla några timmar varje dag. Det bästa med trippen blir att Matte, Måns och Maja hänger på. Sjukt mysigt! Småkillarna ska på andra äventyr så det blir häng och träning med de stora, förutom en del jobb på plats. 

tisdag:

- Simning på lunchen

- Intervaller på kvällen: huvudpass. 2*2000 / 200 joggvila + 3*1000 / 60 s ståvila. 

Onsdag:

- Styrka på lunchen

- Tröskel på trainer. 15 uv, 4*9/2, 15 nv.

Torsdag:

- Dubble run day. Löpning till jobbet och löpning hem inkl. ett kortare intervall pass.

Fredag:

-  Löpning på lunchen med G4S

Lördag:

- Morgonsim

- Vo2 Max cykel: 15 uv, 2*5 + 3*2, 15 nv.

Söndag:

- Distans cykel 2,5 h inkl. 4*5 fartökningar.

Nu kör vi!

Schas stress! Schas onödiga inslag i livet som bökar till saker och ting! Schas alla förkylningar som figurerar i kontorslandskapet! Nu vill jag hålla mig frisk, träna och äta mat kring mitt köksbord!

Trevlig vecka Och träna smart!

Dagens citat från Tranströmer. Man lär sig av sina misstag och upptäcker nya saker med sig själv och sin omgivning när livet inte leder spikrakt mot målet.

"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse"

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2014-04-07 20:37


Bör väl ligga lite lågt ett tag

Vilken skillnad det är att komma hem och försöka träna i kombo med livet, mot att hänga på Playitas och slippa massa bekymmer och få vila mellan passen.

jag tränar en knapp tredjedel mot vad jag tränade på Playitas men det sliter tre gånger så mycket. Det går verkligen inte att klämma in allt, hur kul det än är. Även om jag tycker att det går finfint att klämma in 10 h träning/vecka så tycker någon lite nerv någonstans att det inte går lika fint och trixar med mitt synfält. Kallas visst ögonmigrän och är såklart relaterat till stres och ansträngning... Typiskt... Allt som var så kul..

jag trivs utomordentligt på mitt jobb på milebreaker, så att tumma på arbetstid är det inte tal om. Trivs också utomordentligt med mina fyra barn så att tumma på den tiden är big no no. Så hur kul jag än tycker det är att träna så är det där det måste skäras ner lite för att jag ska funka. Efter träningsläger vill jag ha mer träning och fler mängdveckor eftersom det får mig att må så bra och jag känner balans, men ekvationen går liksom inte ihop. Intressant ändå att inse sina begränsningar..

Ska lyssna på kroppen och känna efter mer. Men bara på träning. På tävling ska det inte lyssnas på nåt! Ötillö kan lätt kommunisera stoppsignaler till alla möjliga kroppsdelar och nerver, men för att komma till starlinjen överhuvud taget gäller det att skärpa sig nu.

Så nu sitter jag här och missar årets fest och vet inte hur mycket jag måste skära ner på passen. Tar en dag i taget och känner efter.

Trevlig söndag!

Tjing!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-04-05 21:55


Playitas summering

Hemma sedan två dagar och kroppen känns pigg och stark. Har vilat ändå för att hämta hem träningen som varit och för att inte dra på mig någon förkylning som är vanligt bland hemvändare efter camp. 

Träning sliter som bekant och vila bygger upp. Har man lagt på bra med mängd och intensitet under en period tär man på immunförsvaret. Största boven är planet på vägen hem när man är svag och luften är torr och väldigt begagnad med nysande resenärer på varannan rad.

Jag verkar ha klarat mig från både virus, bakterier och träningsskador. Skador är verkligen sjukt trist inslag, men något alla råkar ut för någon gång. 

Lägret blev väldigt lyckat på alla plan. Cykla gjorde jag bra trots rådande förhållanden med våldsamt kraftig vind. Tänkte mig att då blir jag ju bara ännu starkare och så lite mer härdad såklart. Lite harig som jag är på sadeln så var det nyttigt att få möta allt annat än lulliga förhållanden och bita ihop lite, ta kommandot en aning och kämpa.

Man är ju aldrig helt nöjd och jag önskar att jag hade simmat lite mer öppet vatten när jag hade chansen, att jag kört lite mer stretch efter träningen och fått till lite mer styrka. Men som nöjd kommer jag ju ingen vart här i livet. Gör om, gör rätt, gör bättre, gör mer. Klart jag ska! Om fyra veckor åker jag tillbaka för att köra tävling på ön och då blir tävlingen ett sjuhelvetes jävla pass och så ska jag passa på att simma i havet varje dag.

 Hur som så rekommenderar jag alla som har möjlighet att åka på ett läger med träningsfokus. Känner att det tankade på ordentligt med energi och självförtroende. Blev sjukt peppig på att träna mer och det är ju galet vad bra jag mår av massa massa träning. Både mentalt och fysiskt.

 Playitas har väldans brett utbud för allsköns olika idrottare och det går bra att åka dit och tanka energi även om man inte ska köra Ironman eller springa marathon. Det finns pass som passar alla och maten är toppen med finfint boende vid havet. Go for it!

Idag hejjar vi på alla som kör Premiärmilen!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-03-30 10:28


Playitas l 3

Playitas del 3

Igår måndag upplevde jag de värsta cykelförhållandena man kan få till, och jag överlevde :)
Sjukt nöjd är jag över att ha klarat den fruktansvärda motvinden och sidvinden upp till Corralejo. Jag hade förstklassigt sällskap i Sofie Lantto och Henrik Kindgren som dessutom skyddade mig från sidvinden där den var som värst. Ett riktigt monsternas som belönades med härlig lunch. 
I börja på turen åkte vi med ett större gäng och låg i klunga men de tyckte inte sittfika var nödvändigt så vi släppte iväg dem i Antigua. 
Idag är sista hela dagen här på Playitas och kroppen känns förvånansvärt fine. Antagligen kommer uppförsbackarna bli en pina idag men jag är glad att jag tydligen hållit mig på perfekt nivå för att inte komma hem som ett trött vrak. Känner mig pigg i kropp och knopp och redo för mer träning.
Ser mycket fram emot cykelturer på Ekerö med Bea som är med på den här resan. Hon kör också alla sina turer där jag cyklar hemma så det ska bli kul fram i vår. Rolig och duktig som tusan är hon :)
 I morse gick vi upp i soluppgången och simmade i havet före frukost, så galet lyxigt!

Lägret har varit väldigt lyckat och vi är ett roligt gäng. För nån som är på väg att åka på läger är tipset att inte gå ut för hårt i början på vistelsen, ät och drick ordentligt hela tiden, glöm inte vila och återhämtning för att träningen ska bli kvalitativ och ha framförallt kul!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-03-26 10:38



< Nyare inläggÄldre inlägg >

[Mer om]Erika Rosenbaum


Jag upptäckte triathlon i o m en livsstilsförändring 2007 och blev hooked, sadlade om till pt, löpcoach och kostrådgivare med eget företag och myntade "swimrun". Jag blev "hälsouppmuntrare" och gjorde Tv-program på TV3 om livsstilsförändring http://www.tv3.se/aldrig-mera-fet . Nu jobbar jag på Milebreaker.com som är Sveriges största återförsäljare av kosttillskott för konditionsidrottare. www.milebreaker.com Senast på instagram: Instagram



Etiketter


  1. > Om mig

Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser