Erika Rosenbaum | Runner's World + Triathlon

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Erika Rosenbaum

Fack it! Klart jag ska springa Lidingöloppet!

Spontan-lopp äger!

Hade en tanke på att supportspringa LL med en vän som skulle göra klassikern men så blev det inte så och jag insåg att LL ligger lite dåligt till i tiden och fokus är ju ändå Marathon mellan Nice och Cannes i november.

Men jag sa till någon halvt på skämt att om det placeras en nummerlapp i handen på mig dagen innan så kör jag ett spontan-lopp. Och vad händer på lunchen: Jo, det placeras ett startbevis i handen på mig till Lidingöloppet 30 km startgrupp 3. Alltså, det kan man bara inte säga nej till! Det var ju meningen liksom. Vad händer en timme senare? Jo, ytterligare ett startbevis placeras i min hand och vem har inte tuffaste dottern som säger att

- Ja, va faan kan gå snett! Så nu kör vi, jag och Maja!! Det blir väl ingen silvermedalj den här gången men helt illa kommer det nog inte gå. Senast sprang jag på 2.30 och man får silver vid 2.38 som tjej. Den här gången blir jag glad för att få vara med och få ett bra långpass i benen, det är precis vad jag behöver, ett roligt långpass och jag ÄLSKAR stämningen under Lidingöloppet. Tycker det är lika roligt att heja på, men att vara med är ju ändå bäst. Och så med Maja. Får lyckorus!

Nån mer som ska köra? Vad har ni för sista-minuten-tips att dela med er av?

Ses i backen!

Tjing!

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-09-23 15:28


Annons

Triathlon för alla!

Nu finns kurs för den som är sugen att dra igång med triathlon och siktar på ett lopp 2017!

Inspire Me har satsat stort och brett och har givetvis inkluderat allas vår favoritsport triathlon i sitt register av kurser och utbildningar inom sport, träning och hälsa mm. 

Kanske är du redan inbiten triatlet men vill ge din partner/sambo/kompis/granne eller avkomma en bra present eller julklapp; i så fall har du den här :)

"Triathlon för alla" - Inspire Me

Kursen har du i din telefon, platta eller dator och i den inkluderas filmer, bilder, text och nedladdningsbara pdf:er.

Även om man inte behöver det vassaste eller senast i form av utrustning när man vill dra igång med triathlon så är det alltid roligt med prylar som håller måttet, är snygga och ger bästa förutsättningarna. Jag har testat en hel del under årens lopp och kommit fram till vad som gäller tillsammans med Otto på Cykelcity. Där finns all utrustning på ett och samma ställe och där har de koll på triathlon (även om namnet antyder att det är fokus cykling:)

I love Tri!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-09-15 16:07


Swimrun-dagar!!

Det var ju med lite sorg i hjärtat som jag drog iväg i lördags för att missa årets upplaga av Ötillö: Ett av de mäktigaste loppen som finns. Har kört loppet senaste 5 åren och det är ett rejält äventyr. Nu var det ju en presentresa till Berlin jag drog iväg på så inge synd om mig. Och det finns internet för updates i tyskland också kunde jag konstatera mellan måltider och bärs.

Fyra dagar före VM var det rejäl uppladdning i Hellas när vi körde säsongens sista swimrun. Massa deltagare och många som var där för första gången. Askul! Det var också svinroligt att snacka med gänget som hade genrep inför måndagens rejs. Älskar swimrun-folket! Så hjärtliga, ödmjuka och pannbens-starka på samma gång. En rikitg bonus  att Lelle och Carolin kom förbi och high-fivade för revanch. Och så blev det! Med första tiden under 8 timmar dessutom. Stort grattis till vinsten på 7.59.04 Lelle Moberg och Daniel Hansson i Team Swedish Armed Forces. (Onödigt med för stora marginaler :)

Lite sorgligt att lägga 2016 års Hellas Swimrun bakom sig men man vet ju att tiden går sjukt fort och snart står jag där igen med termosar, kaka och tidtagarur i högsta hugg :)

Tack för i år alla sköna typer som förgyllt torsdagarna i Hellas och tack Saucony som bidragit med grymma priser till varje deltävling! Tack också till Gaia Sport för priser samt Vitamin Well för bästa drycken!

Nu är det löpar-fokus på hösten för min del! Fast ännu går det att komplettera med open water några veckor till :)

Hässelbyloppet är alldeles för snart men jag ska göra mitt bästa!

Nice-Cannes marathon borde gå bra...

Sen kommer läger med bara cykling för min del.

Och så 2017 med massa nya mål! 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-09-08 13:43


Race igen!! Mörkö Triathlon sprint!

Den här helgen var det Majas tur för triathlon och den arrangerades för dagen av Mölö Mörkö Triathlon. Fin dag för tri! Så vi gav oss iväg. Ej bra att köra på känsla när man saknar koordinater till gps:en... Hamnade till slut i rätt sund, men på fel sida om sundet... Jag brukar dock ha tur och även den här gången skänkte ödet en bilfärja precis så att vi kom fram till tävlingen 20 min före start.

Snabbt registrering och lokalisera Majas Plats. Färskt i minnet har jag känslan av att stå bredvid ett race och inte få köra. Så trist! ..tänkte jag och lät min cykel ligga kvar där den låg i bakluckan sedan Kalmar. Man vet ju aldrig och jag vill ju kunna välja... Så när Maja fått sin rekvisita frågar jag i all hast om det går att efteranmäla sig, och det gick det. En lätt förvånad admin räckte mig en nummerlapp kvart i två och så hann jag precis byta om tills det var dags för start.

Det är sjukt kul att köra lopp utan att vara förberedd. Man hinner inte tänka utan bara kör på känsla(här funkar det bättre än med bil). Uppladdningen var inte den bästa: Lunchintervaller dagen innan. Godot-jobb på kvällen och late-night-date-supé med Matte efter att vi tagit av oss förklädena. Två glas rött också... I bilen på väg mot loppet var jag också hungrig eftersom det gått några timmar sedan den där lilla tallriken yoghurt på morgonen. Men hade nåt minne av att jag tycker om att träna hungrig ibland och tänkte att det det blir nog bra med lite sportdryck och så hittade jag en gel som blivit över sen Kalmar. Lagom mycket energi för en sprint utan onödiga gröt-klumpar som skumpar runt. 

Det var grymt härlig stämning och jag träffade lite folk så som man alltid gör eftersom tri-sverige är väldigt litet.(Såklart är triathlon-världen JÄTTESTOR för oss som pysslar med sporten:)

Det var vattenstart och jag hade noll koll på hur banan gick men tänkte att det löser sig nog, man följer efter typ... Maja var nästa lika relax som jag och det kändes satans mysigt att få köra triathlon med henne. Hon var lite nervös och lite osäker på om hon skulle klara sin tidigare sprint-tid på 1.40. Men med tanke på att T1 och T2 i Stockholm har avstånd som ger tider i samma slängar som själva grenarna så ska det nog inte bli några problem, sa jag. Vi kom fram till att det här är världens bästa lördags-aktivitet och att middag med soffmys kommer kännas magiskt efter ett sånt här pass. Och så gick startskottet!

Simmet var i en liten båt-vik och vågorna man sett på andra sidan var inte med här, ganska skönt. Däremot skulle vinden komma att göra sig påmind under cyklingen... Upp ur vattnet på typ 14 min, helt ok, och så snackade jag lite med Ted Modén i T1, han har trasslat med svår sjukdom och kämpat sig upp på benen igen för att kunna köra triathlon och swimrun, så mycket energi i den karln och ahn delade med sig av det så det kändes så roligt att sticka ut på cykeln. Och så fick jag sätta mig på världens finaste cykel dessutom.  Mötte vind-djävulen redan efter 1 km. Helvete vad det blåste! Mycket Playitas-känslor och jag hatar när vinden helt plötsligt slår till från sidan eller byter riktning. Sjukt irri. Men, men, det var ju inte dagen när jag skulle pressa ur allt jag hade ändå. I slutet på cyklingen cyklar en tjej om mig och jag vaknar till liv och trycker på det sista för att hon inte ska ha för stort försprång ut på löpet. Som om det spelar roll egentligen. Jag skulle gå på sparlåga. Men ändå behöver man ju nånting som håller farten över komfortzonen. En funktionär hade sagt att det var två tjejer framför och det innebär ju prispall :) Alltså kunde jag ju inte släppa förbi henne. Ryggen visste jag skulle hålla för två mil och ishias-känslan kom precis innan jag kom in för växling. Drack lite och stack ut på löpet. Ganska stumma ben men 5 km funkar ju alltid, även om det kanske inte går så fort. Tyckte om banan och det var så otroligt fin miljö. Tassade på och kände att det är så skönt att springa på tom mage och jag vill bara ha ännu fler lopp framöver, säsongen får bara inte ta slut! Hade inte ont någonstans och fick inte håll. Efter tre km kändes det som att jag kunde växla upp och drog upp tempot sista 2 km in i mål. Så härligt pass i sjukt perfekt miljö och stämning! Vill liksom ha en sprint varje helg :)

Träffade Roger Sjöström i mål, han är inbiten deltagare på torsdagarna i Hellas och skitstark. Han hade dock blivit omsprungen av Donato i en uppförsbacke och kom in 40 s efter honom i mål. Sånt kan ju knäcka! Men han slapp få med sig den enorma guldpokalen i alla fall. Och det slapp jag också! Visade sig att jag också kom in som tvåa :) Den andra tjejen som låg före körde stafett.

Bra lördag!

Puss på er!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-08-28 12:25


Hanna Johansson om IM-debuten på 10.00.10 och vinst i AG med slot till Kona och hela konkarongen!


"Slarva inte bort allt du investerat för att du inte orkar med ett pass"

Hanna Johansson är en upcoming talang med alla chanser i världen att plocka prestationer många år framöver. Tjejen är ödmjuk och stenhård på samma gång med ambitioner och prestationer i det tysta. När andra basunerar ut hur bra de är använder Hanna metoden att istället VISA hur jävla grym hon är. När Hanna debuterade på IM distansen i Kalmar i helgen gjorde hon det på 10h och vann sin AG. Hon tackade nej till VM på Hawaii för att vara väl förberedd nästa år. För det finns stor förbättringspotential.


Med egna ord beskriver Hanna sig som en skadebenägen triathlon- och cykelnewbie utan egentlig idrottsbakgrund, men har väl ’alltid hållit igång’. Som liten var hon hästtjej och har åkt bräda när alperna var nära, samt sprungit lite… Hon började springa lite mer för några år sedan, bara i skogen och när någon sa ”ska du inte ställa upp i Ångaloppet” började hon simma. I samma veva, för lite drygt två år sedan i samband med löpskada, upptäckte hon också hur kul det är att cykla. Började tävla med cykeln i år och har nu kunnat hålla kroppen någorlunda hel.

Som uppladdning inför Ironman i Kalmar körde Hanna gp-lopp och vann! Ren utklassning och helt tvärt emot alla de där förmaningarna om att inte göra hårda pass innan. Det funkade tydligen :)


Stort grattis till fantastisk prestation! Blev det som du hade tänkt dig?

-          Ja jo, det blev det. Eller snarare, av alla de möjliga scenarion som jag hade tänkt så blev det det bästa. :) Och faktum är att jag hade roligt under racet - det hade jag aldrig trott!


Vad var du mest orolig för innan?

-          Jag var lite orolig över att jag skulle bryta, att jag skulle tappa motivation under loppet och bara få lust att kliva av. Det är såå långt. Jag känner aldrig något driv att ’bara genomföra’, jag vill göra en bra prestation annars kan det lika gärna kvitta. 


-         Alltså var jag faktiskt orolig för resultatet, alla hade sagt att jag var så bra, att jag var i bra form, att jag kunde vinna (min AG), att förra årets vinnartid på cykeln kunde jag göra ”med enbenstramp hela vägen”.. så ingen press haha! Jag försökte lugna mig själv med att det är ju faktiskt min första IM – vad som helst kan hända. Även om jag ju inte riktigt trodde på det själv, och så hade jag fått höra tidigare att "det är ju bra om man gör det bra redan första gången”... Jag visste ju ändå vad jag “borde” göra och vad jag har i mig.



Vad blev du mest nöjd över efter?

-          Först: ”äntligen få jag stanna” sen: ”fan, kunde jag inte ha varit 11 sekunder snabbare?”  (behöver man lägga till förklaring om sub10?)

-          Men sen så att jag faktiskt tyckte att det var rätt kul, och att det verkligen kommer att gå att göra det bättre. Det finns mycket mer att ge, lite mer träning bara så.

-          I ett större perspektiv: att jag har gjort allt själv. Jag har inte följt något schema, jag har lagt upp min egna träning och jag har i princip bara gjort det jag tycker är kul. Så mycket mer värt än att plikttroget följa ett schema varje dag till punkt och pricka.

Vilka faktorer skulle du säga var viktigast för ditt positiva resultat?

-          Under loppet att jag inte cyklade för fort tror jag, jag ansträngde mig för att hålla igen – speciellt på slutet – och jag har nog aldrig känt mig så fräsch ut på löpet som då. Väldigt skönt att få springa på pigga ben, även om det nu var rätt misärigt sista 15km. Men så är det väl när man bara har sprungit ett långpass innan..

-          För att knyta tillbaka till förra frågan, att jag har gjort allt själv.  Jag har skarvat lite här, öka på lite där, (nästan) bara gjort det jag tycker är roligt. Alltid prioriterat sällskap framför bestämda intervaller, åkt hem de gånger jag inte har känt för passet, inte gjort de där dödstråkiga trainerpassen under vintern - jag tror att jag totalt körde 5 pass i vintras, aldrig gett mig ut och cyklat när det har regnat och ändrat pass mitt i om jag har känt för det. Det är ju ändå jag som känner mig själv och min kropp bäst.


Hur har du lagt upp ditt träningsår?

-          I vanlig ordning så har jag varit löpskadad (jag har faktiskt haft skador som avlöst varandra till och från under de senaste dryga två åren, alltså sedan jag började träna tritahlon), så jag har cyklat mest. Jag började även att tävla i cykling i år, så det föll sig ju lite naturligt att det blev mest cykel. Löpningen har jag trappat upp allt eftersom och försökt att ta det väldigt försiktigt. Inga snabba intervaller inga hårda långa pass osv. ofta bara varit ute och ’sprungit lite’.  Under säsongens gång så har jag i princip fokuserat på en tävling i taget, och sedan lagt in den andra träningen emellan så gott det gick.

Om du kunnat göra något annorlunda vad hade det varit?

-          Tagit i lite mer.

-          Ökat sista biten så att jag kom in de där 11 sekunderna snabbare :) (eller kanske bara inte simmat som en kratta så hade det varit löst redan innan)


Vilka mentala verktyg använder du för att pusha dig själv?

-          Well, nu gillar jag ju att träna väldigt mycket, gärna hårt och ofta, så jag jobbar mest med att tillåta mig själv att vila ibland och inte få för mycket ångest över inställda pass. Även om kanske de inställda morgon-simpassen blir lite väl många ibland. :) Visst måste man tvinga sig själv till de där långa cykelpassen ibland eller till de där hårda intervallerna. Speciellt mot slutet började jag tappa lite motivation. Då har jag lurat mig själv dels genom att ställa upp i lite tävlingar - för att man tar ju alltid i lite mer om det är tävling! Och sen bara försökt hålla ut, inte slarva bort allt det jag investerat under året för att jag inte orkar just nu, lova kroppen att den får vila snart, inte ge upp än!

Hur laddar du om till Ötillö?

-          Jag ska vila och tävla mig i form. Några dagar nu med hel vila och sen extremt lugn träning, sen nästa vecka ladda för och köra cykeltävling. Kort och hårt så att man känner att man lever igen.

Vad händer 2017?

-          Ja, nu sa jag ju att jag åker till Kona nästa år (istället för i år). Och i så fall vill jag köra en ironman lite tidigare på året, alltså måste jag försöka hitta någon som jag tror kan passa mig. Förutom det så kommer det vara som vanligt – försöka blir snabbare, starkare och bättre.

Har du någon fem-årsplan?

-          Nja, jag tänker att jag förr eller senare kommer att få välja om jag ska fokusera på triathlon eller bara cykel. Om jag nu bestämmer mig för att vilja bli bra på något av dem. Eller så kommer jag börja en ny sport om jag tröttnar.

Vad drömmer du om att få göra?

-          Sluta jobba haha. Eller ialla fall jobba mindre och få mer tid till att träna, kanske åka bort i perioder och slippa vintern här hemma!

Vilka är dina fem bästa tips till den som vill ge sig på en Ironman?

-          Träna träna träna, det är inte kul om man måste hålla på i 13-14 timmar…det är en enkel ekvation: ju mer vältränad desto kortare tid på tävling

-          Slarva inte på slutet, har man redan investerat så mycket (tid pengar osv) kan man lika gärna lägga lite till och göra det ordentligt.

-          Lyssna på andra, men ’plocka russinen ur kakan’ om hur man ska träna, vad man ska äta, hur man ska lägga upp tävlingen – ta det som passar dig bäst, vet du inte det så ta reda på det.

-          Kom till tävling väl förberedd.

-          Vet varför du gör det!

Hanna på upploppet med 2 km kvar till mål!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2016-08-24 22:01



< Nyare inläggÄldre inlägg >

[Mer om]Erika Rosenbaum


En IM om året håller min träning på perfekt nivå. Står bakom begreppet Swimrun och coachar viktminskning. Anmäl dig här: https://app.coursio.com/store/rosenbaumstyle





Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser