Joel Vikner | Runner's World + Triathlon
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Joel Vikner

Landslagsläger och växlingsträning

Jag befinner mig som bekant, för dig som läste mitt tidiare inlägg, pa ön Fuerteventura och den fantastiska anläggningen Playitas. Det har varit  träning för fulla muggar, men idag har vi en lite lättare dag med vila, massage och lätt cykeltur.

Träningen har varit ´väldigt bra. Om nogot sticker ut sa  är det nog femkilometraren igar som gick strax over 16min, trots kontrollerad ugang. Höstens träning har varit god, med andra ord. I allmänt har träningen varit voymbaserad. Mycket distans men med en hel del kvalitč. Imorgon drar vi igâng igen med intervaller pâ cykeln.

Nu pa förmiddagen hann jag med att demostrera vâra kära svenska motionärer, som gör oss sällskap här nere, hur en växling av eliten gâr till. De flesta av dessa satsar pā lângdistans, därför försökte jag bidra  ganska allmänt med tips och râd. 

Sammanfattning av coachen, att tänka pâ, ( i växlingsormâdet) :

 

  • Arbeta lugnt och metodistk
  • Orientera dig,  innan tävling. Använd riktmärken utanför banan för att hitta rätt.
  • Gâ igenom i huvudet hur du  ska agera
  • Lätt växel i (hellre än tung)
  • Kontrollera att skor sitter ât
  • Kontrollera av- samt pâstigning pâ cykelbanan

Matrialtips: 

  • talk/babypulver i skor
  • Gummisnodd till cykelskor (testa kvalite)
  • dubbelhäftande-tejp/lim i sulor

 

Genom att nâgra gânger innan säsongen drar igâng, träna pâ och framförallt hitta just dit "system" kan du kapa sekunder, för att inte säga minuter om det vill sig. Väldigt väldigt billiga minuter.

Träning ger färdighet, Lycka till

 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2012-01-08 00:00


Dagens Outfit

he he. Lurad.

Packad och klar. Som du kan se. Jag byter ut kalla Sverige mot Fuerteventura som ligger något närme ekvatorn, än Västerås. Det är landslaget som åker ner och vi samlas ikväll på arlanda för att flyga tidigt imorgonbitti.

Den kanske största anledningen till att jag älskar Triathlon är att det är en så varierad sport. Nakdelen är att med tre moment blir det tre gånger så mycket packning, och det blir ju en del resande.

Alla kan ju packa kläder. Mitt ända råd när det gäller att packa "vanliga" väskan är att fylla ut ev. skor (läs: löpskor). Detta inte bara för att spara plats utan också för att skon bättre ska behålla sin form. Så slipper du sitta på rummet med skavsår. 

När det gäller cykeln så skyddar jag ramen med rörisolerings-rör, som jag har delat. Du  kan köpa ett byggvaruhus, för mindre än 50kr. Väldigt bra skydd för en väldigt liten kostnad.

SOm du ser så proppar jag cykelväskan med en hel del andra prylar. Inte bara för att det är praktiskt utan för att det även (om du gör rätt) skyddar cykeln.  Vad jag försöker tänka på är att det inte är några hårda saker som kan skada cykeln. Jag stoppar ner allt i påsar eller lindar in i tyg, tex en handuk, som jag sedan kan använda på plats.

När jag reser har jag alltid, i handbagaget löp- och simgrejer som jag, utifall väskorna , av någon anledning skulle hamna på fel flygplats (vilket de ibland gör!) ändå kan genomföra någon träning.

 

..Så. det var några tips från coachen vol.1.

 

Vi får se vad jag hittar på nästa gång. Internet nere i Spanien är som vädret här hemma i Sverige, ostadigt. Så vi får se när det dyker upp en till lektion. Jag hade även tänkt att dela med mig av träningen ser ut. Mer om detta nästa gång alltså...


Hasta la vista

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2012-01-07 18:17


Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser
Annonser
Annonser