Rickard Carlsson | Runner's World + Triathlon
Annons

Medlem / Prenumerant

Logga in
Bli medlem

Rickard Carlsson

Ny hemsida!

Nu har hemsidan varit uppe i snart 2 dygn och jag tyckte det var dags för ett litet premiär inlägg! Får först tacka för all den positiva responsen på sidan. Fruktansvärt roligt att höra efter all den tid jag har lagt ner. Icke att förglömma är ju som jag sagt tidigare Daniel på WellHello som gjort ett bra jobb med designen. Samt fotografen Jonas som jag ser fram emot att arbeta mer med!

Tanken med hemsidan är som sagt att föröka sprida mina tankar och kunskaper om kost, träning och hälsa, detta som är några av mina största intressen här i livet. Här kommer det även vara enkelt att ta kontakt med mig vid frågor och funderingar kring Personlig träning och Kostrådgivning. Sist men inte mist så kommer ni kunna följa min satsning mot att bli professionell triathlete.

Som det ser ut nu kommer jag vara kvar som bloggare på Runners World triathlon men kommer även att ha min blogg här på hemsidan under fliken Blogg och media. Har även startat en YouTube kanal där kommer det läggas ut video på mig framförallt under träning och tävling. Se nedan en video när jag testa 2014 nya tävlingsdräkt från Scott Sport.

Träningen rulla faktiskt på ganska bra hade lite krångel med min rygg och har det fortfarande men peppa, peppa ta i trä det känns bättre! Snart börjar nedräkningen till lägret i LA. Den 4 Mars bär det av!

Dagen till ära har jag faktiskt varit med i ett reportage i SMP (lokal tidning). Där skrivs det om min satsning som idrottande samt mitt yrke som Personlig tränare och Kostrådgivare.

Nu är det dags att sätta sig på hojen för några timmar härligt arbete :)

En video från föra veckans träning där jag testade ny tävlingsdräkten från Scott sport, riktigt gå känsla!

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2014-02-19 08:03


Annons

Ny simtränare!

Vad skiljer en idrottare med brant utvecklingskurva och en som står stilla och trampar! 

Det är lätt att nöta på med samma träningsprogram och klappa sig själv på ryggen. Är syftet att utvecklas och bli bättre, då måste träningen också vara utvecklande. Detta kan du göra på olika sätt. 

Lek med tanken att du ska bli bättre att springa 10 km och du har stått stilla och trampat på samma tider. Under 1 års tid har du sprungit 3 ggr/veckan utan att resultatet har förändrats.

Du springer enligt schema:

  1. Distanspass 70 min
  2. Intervallpass 4x4min
  3. Snabbdistans 10 min uppvärmning 30 snabbdistans och 10 nerjogg

Problemet som många gör är att man genomför detta programmet till punkt och pricka varje vecka med samma fart och puls. Kroppen är expert på att anpassa sig vilket betyder att du inte kommer bli snabbare. 

Folk gör det svårare än dom tror det finns olika sätt att utvecklas på men ett av det effektivaste är helt klart progression i träning. Om vi utgår från de tre träningspassen ovan. Progressionen kan ex vara att distanspasset på 70 min istället genomförs på 80 min. Intervall tiden är den samma men farten ökas. När det gäller snabbdistansen så kan det vara så enkelt att sträckan på uppvärmningen ökas. 

Likadant gäller på ett styrkepass. Kör du samma övningar lika många repetitioner  och set med samma vikt så kommer du inte blir starkare. Min känsla är att många går till gymmet och kör samma program 2 ggr/vecka och frågar sig själva varför resultaten uteblir. 

Våga ändra belastning, repetitionsantal eller varför inte övning.

För att sätta detta i min egen träning så tycker jag mig själv ståt stilla och trampat lite vad gäller simningen. Jag har simmat 4-5 ggr/veckan med VÖSS (Växjö simklubb) masters. Det var varit riktigt bra på många sätt och tränaren Ryan är bland den coolaste, hängivnaste och omtänksammaste amerikan jag träffat! 

Vi har tillsammans resonerat fram och tillbaka för hur jag ska kunna få den utvecklingskurva som jag stenhårt satsa på. Det hela ledde till att jag nu börjat simma med några av framtiden inom Växjös simklubb. Jag simmar med denna grupp 3 ggr/veckan 8-10. Det är riktigt roligt och fruktansvärt tufft. Trots att vissa bara är födda -97 så gör dom riktigt snabba tider i vattnet. Det som också passa mig är att två av simmarna satsar på 1500 m vilket gör att serierna har ett bra syfte. 

Det bästa av allt är att jag numera har en tränare på kanten som hela tiden ger feedback på min simning. Tränaren heter Emil Fritz och har en 10 årig elitsatsning bakom sig innan han för 6 år sedan tog steget upp på kanten. Jag hoppas att jag och Emil kan bygga långsiktigt och att han har tålamod med min vilja :) 

Jag kommer dock fortsätta att simma med masters 1-2 ggr/veckan.

(Emil och Lovisa 2 av tränarna i Vöss)

För att återkoppla till progressionen ovan så har jag alltså gjort förändringar för att utvecklas i min simning. Några av förändringarna är:

  1. Längre simpass
  2. Längre serier 
  3. Högre fart
  4. Mindre vila
  5. Mer utvecklande tekniktänk.

Vill dock passa på att tacka Vöss för denna möjlighet och hoppas att jag kan mana på dessa ynglingar med att jaga dom så mycket som möjligt!!!

Ha en trevlig lördagkväll, själv ska jag ut och springa :)

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2013-11-23 17:18


Härlig föreläsning, Lund och Ironman Hawaii!

En vecka på hemmaplan är snart till ända innan tåget mot storstaden går igen. 

Veckan har varit helt grym. Började som sagt grundträningen i måndags och inspirationen och motivationen är på topp! 

Körde ett hårt styrkepass i tisdags och träningsvärken från det passet satt i tills i fredags och igår (lördag) var det dags för styrka igen och träningsvärken i sätet är tillbaka. Det är väl på nått sätt detta som är definitionen för grundtränings start! 

Annars så har tiden gått till att förbereda min föreläsning som jag höll i torsdags på Procivitas gymnasiet inför 1:or och 2:or. Vilken energi det gav, bland det roligaste jag gjort på länge.  Ca 200 intresserade och härliga elever satt 90 min och lyssnade/ställde frågor och diskuterade. Jag pratade återigen om min väg "från hårdrockande golfproffs till elit triathlete"- Däremot är andra delen annorlunda här ligger fokus på hälsa och ”viljan till förändring”! 

Fick väldigt bra respons efteråt av både lärare och elever samt mycket frågor. Att sätta sig i bilen efter en sådan föreläsning kan liknas vid att lyckas vid en tävling och jag fullkomligt däckade i sängen när jag kom hem efter denna urladdning. 

 

Bilder från föreläsningen!

I fredags gick bilen mot Lund för att hälsa på brorsan vilket var 3 veckor sedan sist, alldeles för lång tid. Hade en helt fantastisk vilodag som kröntes med en höjdarmatch mellan Sverige-Österrike, hoppas ni såg den! 

Hann scouta träningsmöjligheterna i Lund innan bilen rullade mot de småländska skogarna och 338 smålands klubbkväll. Där streamade vi tävlingen från Hawaii. Vi fick även besök från Kristine från HPC där vi tillsammans pratade lite tester med övriga medlemmar. Varför skall vi göra tester? Hur använder vi testerna? och hur går testet till? 

Torget i Lund 

Har idag varit och simmat testlopp 1500 m vilket gick ok med tanke på mitt tuffa styrkepass samt löpintervaller igår. Fick dock stryk av Ida med 2 sek som går från klarhet till klarhet. Synd att hon inte är sugen på triathlon tror att hon hade kunna bli riktigt vass! 

Imån rullar alltså tåget mot Stockholm och sista delen på personlig tränare. Ska bli så roligt att få sprida min kunskap, tankar och ambition vad gäller hälsosam livsstil och träning! Men mer om det senare! 

Fick reda på tenta resultatet i veckan och är sjukt nöjd, klarade på praktiken och de 120 frågorna på teorin! Dags att blicka fram på PT! 

Ha en fortsatt härlig söndag! 

 

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2013-10-13 13:08


Vägen till personlig tränare, del 3!

Landade hemma i Växjö i söndags efter första del på första blocket i Stockholm. Riktigt skönt att komma hem och reflektera lite över de intensiva dagarna i huvudstaden. 

Själva utbildningen känns väldigt gedigen och bra där vi grävt ner oss djupare än vad jag trodde från början. Har tragglat skelettet, leder och muskler på latin sedan jag kom hem. Även om jag börjar bli lite trött på mitt latinska uttal och flexion, extension, medialrotation, dorsalflexion etc så är det annorlunda från vad skola var innan. Dessa är saker som jag verkligen vill lära mig för att kunna använda i praktiken som tränare. Därför är det bara hårt arbete som gäller och bara banka in det i huvudet! 

Idag sätter jag mig återigen på tåget upp och det ska bli riktigt roligt. Agendan för dessa dagar ser lite annorlunda ut. Nu är det sista delen på den grundläggande teori som ska avhandlas och istället för att bara läsa funktionell anatomi hela dagarna så kommer vi gå in på biomekanik, fysiologi, nervsystemet, träningslära! 

Annars vad gäller Stockholm så är det en härlig stad som jag bl a fått uppleva på mina morgonlöpningar. Däremot är det ett helt annat tempo än vad jag är van vid i Växjö. Jag antar att man vänjer sig men jag kan inte säga annat än att jag trivs jävligt bra hemma! Har ett optimalt boende, familj, vänner och coach nära och icke att förglömma min träningsbas –HPC (high performance center) Även om jag klagar en del på vår sjabbiga simhall så är den helt ok men framförallt bara 2 km bort! 

(Stockholms gator innan staden vaknat)

Även om jag bara varit hemma måndag-tisdag så har det som vanligt varit fullt ös! Har trycket på lite extra med träningen samt haft två möten. Det ena mötet vad faktiskt något mer intressant. Jag besökte min gamla gymnasiet skola och träffade Matias Lundgren min idrottslärare på den tiden, också en duktig baskettränare. Vi planerade för min föreläsning som jag ska hålla där nästa fredag. Det blir en av två föreläsningar inför eleverna. Den första föreläsningen kommer hållas för de som går i Åk 3 med inriktning på idrott. Tanken är att jag under denna första föreläsning framförallt ska prata om elitidrott men också försöka om möjligt guida eleverna lite i sitt tänk. Vad är en elitidrottare? Var krävs av en elitidrottare? Självklart med en koppling sina individuella mål! 

(Distanspass i Växjösimhall)

Nu ska jag packa väskan samt kötta på ett bålpass innan avfärd med SJ-snabbtåg! 

Skriv ut Permalink Kommentarer (0)

2013-09-11 09:30


Vägen till personlig tränare, del 1!

Jag har nu beslutat mig för att starta en variant av "läsarserie" här på bloggen! Jag står inför en höst som ser väldigt spännande ut! Jag har fått vänta in i det sista för att författa detta blogginlägg, men nu är det dags.

Jag hade redan hösten 2011 då jag precis avslutat min första "riktiga" triathlonsäsong, börjat fundera på vad jag skulle vilja arbeta med i framtiden. Efter att jag slutat gymnasiet 2009 hade jag jobbat på lager, kontor och nu sist i en sportaffär med löpning, längdskidor, alpint och outdoor som fokus. Jag ångrar verkligen inte dessa år, att få testa lite vanliga kneg har definitivt hjälpt mig och guidat mig till hur framtiden ska se ut! En gemensam nämnare i detta är ju självklart mitt elitidrottande. Dessa år med intensiv träning och jobb har varit en förutsättning för att jag ska kunna bedriva den satsningen som jag gjort och kommer att fortsätta med! Att jag har stora mål och visioner med mitt idrottande är ingen nyhet, det är lätt att sätta mål och ha drömmar. Det är också enligt mig lätt att genomföra alla timmar av träning, det kluriga är som jag ser det bl a två saker:

1. Hur ska träningen bedrivas? Att göra som alla andra innebär bara att du blir lika bra som någon annan, du måste göra någonting annorlunda för att bli bäst. En annan faktor vad gäller träning är självklart att den måste bedrivas individanpassad vilket gäller både elit som motionär.

2. Hur kombinerar man all träning med övriga timmar i vardagen? Triathlon är en idrott med många träningstimmar trots detta så har dygnet 24h och även om man träna mycket, samt räknar bort en god natts sömn, så innebär det att jag har många timmar över att göra något annat. För att få vardagen att fungerar så är dessa timmar avsedda för arbete. 

För att återkoppla till hösten 2011. Jag redan då börjat intressera mig för träning och hälsa. Efter att jag gått igenom åtskilliga böcker började jag coacha ett antal motionärer som hade olika träningsmål att uppnå: Lidingeloppet, Vätternrundan eller att genomföra sitt första triathlon. Detta gjorde jag dock vid sidan av mitt "riktiga" jobb, men efter att mina adepter fått till riktigt bra resultat samt att jag fick mer förfrågningar så började jag fundera på att utbilda mig till personlig tränare för att på detta sätt skaffa mig en bättre grund att stå på, och även kunna arbeta mer professionellt. 

Jag hade läst och hört mig för om olika skolor som erbjöd PT-utbildningar och mitt val hamnade på Safe-Education, och jag hade mer eller mindre bestämt mig för att skicka in min anmälan. Därefter kom bakslaget. Jag hade, som ni antagligen redan vet brottats med smärtor i rygg/höft/ljumske under en längre tid. Jag fick efter en tid äntligen komma till rätt läkare, och fick en operationstid. Rehaben var ganska lång och omfattande. Inte nog med att träningen skulle bli lidande jag valde också att ta beslutet att vänta med utbildningen och bara fokusera på att komma tillbaka som idrottare! 

Fokus låg som sagt på att komma tillbaka ut på triathlonarenan och lösa vardagen på bästa sätt! Jag hade dock hela tiden min PT-utbildning i bakhuvudet.

Jag står nu inför en spännande höst som innebär att jag ska gå tillbaka i skolbänken. Jag tog egentligen beslutet redan i maj månad då jag skickade in min anmälan till PT-utbildningen i Stockholm. Efter att jag summerat min tävlingssäsong som gått betydligt bättre än väntat, så känns det nu klockrent att börja läsa till hösten, eller närmare bestämt nu på fredag! 

Utbildningen äger rum i Stockholm och imorgon förmiddag sätter jag mig på tåget upp till huvudstaden för att inleda första delen i utbildningen. PT-utbildningen är uppbyggd på tre stycken delkurser:

  1. Träningsteori
  2. Träningsinstruktör
  3. Personlig tränare
(Har ängnat stora delar av dagen till att skriva ut studiematerialet, en riktigt bunt med inspiration)

Jag kommer med andra ord att öppna ett helt nytt kapitel i livet och jag kommer satsa  110 % på att försörja mig inom detta. Jag har länge drivits och intresserat mig av träning & hälsa, och har själv gjort stora kliv i livet med hjälp av att träna och leva rätt! För mig är detta så mycket mer än dieter och bänkpress. Jag brinner för att se individen och att kunna hjälpa han/hon att uppnå mål i livet som tex att klara springa 10 km under timmen, att genomföra en klassiker eller rent av kvala in till Ironman på Hawaii. Det känns väldigt inspirerande att äntligen få jobba med något som jag verkligen brinner för! 

Jag har de senaste 2 åren gått igenom mycket litteratur. Allt från massmediala böcker som Born to run, till mer akademisk böcker inom anatomi, fysiologi och biomekanik. Jag ser dock fram emot att med hjälp av utbildningen i Stockholm kunna stärka mina verktyg för att bli en riktigt bra tränare! 

Förr var personlig träning något som ansågs väldigt exklusivt och ovanligt, numera är detta något vem som helst kan unna sig och investera i. Det här bidra ju självklart till att det hela tiden kommer nya träningsmetoder och kosthållningar. Det är därför viktigt att hela tiden vara påläst och uppdaterad men hela tiden lita till vad jag kan och tror på! 

Jag har därför valt att starta denna läsarserie vid namn - Vägen till landets personliga tränare!

Jag kommer självklart parallellt skriva om min egen träning och planering men passande nog har jag nu lite säsongsvila, vilket innebär att jag får lov att köra lite vad jag känner för. De flesta av passen är nu distans utan fartkrav och jag ligger ändå på rätt okej träningstimmar, förutom att kvalitén sjunker. Vilket jag nu tillåter:)

Livet är inte vad du gör, utan hur du gör det. ~ Eckhart Tolle


Ser fram emot att börja min resa mot framtiden och inte bara ha som mål att utvecklas som triathlet utan också bli en fruktansvärt bra personlig tränare!

Är ni kanske nyfikna på yrket som personlig tränare eller rent av vill ha hjälp med träningsupplägg, tveka inte på att höra av er!

(Fick leka försökskanin på High performance center förra veckan då den nya utrustningen för testcentret skulle testas)

Träna hårt, men smart! 

Skriv ut Permalink Kommentarer (1)

2013-09-04 22:59



< Nyare inläggÄldre inlägg >
Följ Runner's World twitter_symbol fb_symbol

Få vårt nyhetsbrev!


Annonser
Annonser